Akt notarialny i rola notariusza przy sprzedaży nieruchomości

  • Data dodania: 02.01.2023
  • Tagi: Akt notarialny, Notariusz, Zakup mieszkania
Blog
Sprzedaż nieruchomości wiąże się z kilkoma formalnościami. Część z nich wymaga zaangażowania notariusza, który sporządzi akt notarialny. Sprawdź, dlaczego potrzebujesz tego dokumentu i ile będzie cię on kosztował.

Sprzedaż nieruchomości a akt notarialny

Akt notarialny to dokument urzędowy, który stanowi potwierdzenie, że dana czynność prawna została przeprowadzona zgodnie z przepisami prawa i wolą wszystkich stron w nią zaangażowanych. Przykładem takiego dokumentu jest właśnie umowa sprzedaży nieruchomości. Jeśli zawarcie takiej transakcji nie zostanie potwierdzone aktem notarialnym, to będzie ona uznana za nieważną. Dlatego też w każdą sprzedaż nieruchomości zaangażowany jest notariusz, który sporządza akt notarialny, potwierdzający ważność tej transakcji.

Jaką funkcję pełni notariusz przy sprzedaży nieruchomości?

Notariusz to zarazem prawnik, jak i osoba zaufania publicznego, która ma uprawnienia do sporządzania aktów notarialnych i dokonywania innych czynności notarialnych. W przypadku transakcji kupna-sprzedaży nieruchomości jest on gwarantem ważności takiej umowy. Poza tym notariusz, który zajmuje się sprawą sprzedaży nieruchomości, powinien:

  • sprawdzić daną nieruchomość pod kątem m.in. zadłużenia, prawa własności, wartości,
  • poinformować wszystkie strony o ich prawach i obowiązkach oraz o skutkach wynikających z danej transakcji,
  • zadbać w równym stopniu o interes kupującego oraz sprzedającego nieruchomość,
  • złożyć wniosek do Sądu Rejonowego o dokonanie wpisu danych osobowych nowego właściciela do księgi wieczystej (Przeczytaj więcej o czytaniu ksiąg wieczystych).

Poza tym notariusz weryfikuje, czy dane i informacje osób zaangażowanych w transakcję kupna-sprzedaży nieruchomości są poprawne oraz zgodne z wolą wszystkich stron.

Ile kosztuje sporządzenie aktu notarialnego przez notariusza (i kto za to płaci)?

Sporządzenie aktu notarialnego wiąże się opłatą w postaci taksy notarialnej, czyli wynagrodzenia notariusza. Jest ona odgórnie ustalona, a jej maksymalna wartość zależy od wysokości transakcji. W praktyce wygląda to następująco:

  • opłata 1 010 zł + 0,4% od nadwyżki powyżej 60 000 zł – za nieruchomość o wartości 60 000 – 1 000 000 zł,
  • opłata 4 770 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł – za nieruchomość o wartości powyżej 1 000 000 zł do 2 000 000 zł,
  • opłata 6 770 zł + 0,25% od nadwyżki powyżej 2 000 000 zł, nie więcej jednak niż 10 000 zł — za nieruchomość o wartości powyżej 2 000 000 zł,
  • opłata 6 770 zł + 0,25% od nadwyżki powyżej 2 000 000 zł, nie więcej niż 7 500 zł, jeśli transakcja dotyczy osób zaliczanych do I grupy podatkowej – za nieruchomość o wartości powyżej 2 000 000 zł.

Poza tym transakcja kupna-sprzedaży nieruchomości wiąże się z takimi opłatami jak:


  • podatek od czynności cywilnoprawnych – 2% wartości nieruchomości;
  • opłata sądowa za założenie księgi wieczystej nieruchomości – 150 zł;
  • opłata sądowa za wpis w księdze wieczystej nieruchomości prawa własności – 200 zł;
  • opłata sądowa za wpis hipoteki zwykłej do księgi wieczystej nieruchomości – 200 zł;
  • odpis aktu notarialnego – 6 zł za stronę + 23% VAT.

Koszty notarialne najczęściej ponosi kupujący nieruchomość, choć obie strony mogą porozumieć się inaczej.

Jakie dokumenty należy przygotować przed wizytą u notariusza?

Zanim udasz się notariusza, aby sporządzić akt notarialny kupna-sprzedaży mieszkania lub domu, musisz przygotować szereg dokumentów. Jako sprzedający nieruchomość będziesz potrzebował:

  • wypisu z księgi wieczystej dotyczący sprzedawanej nieruchomości,
  • poprzedniego aktu notarialnego związanego z zakupem sprzedawanej nieruchomości,
  • zaświadczenia z urzędu miasta lub gminy o braku zameldowania pod wybranym adresem,
  • zaświadczenie z administracji o braku zalegania z opłatami za daną nieruchomość.

Jeśli natomiast zamierzasz kupić nieruchomość, zabierz ze sobą do notariusza zaświadczenie z banku o udzielonym kredycie, jeśli taki zaciągnąłeś.

Co ważne, najlepiej dostarczyć te dokumenty do kancelarii notarialnej wcześniej, aby notariusz miał czas na przygotowanie treści aktu notarialnego.

Dodajmy jeszcze, że na wizytę u notariusza każda ze stron powinna zabrać ze sobą dowód osobisty.

Przygotuj się na spotkanie z notariuszem. Dzięki temu zyskasz pewność, że transakcja sprzedaży będzie prawidłowa, ważna, oraz że żadna ze stron nie zostanie w jej wyniku poszkodowana.


Chcesz sprzedać lub kupić nieruchomość?

Zadzwoń do nas i zobacz, co możemy dla Ciebie zrobić!

Tel: +48 666 472 555
Email: [email protected]


Obraz autorstwa vectorjuice na Freepik

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.