Akt notarialny i rola notariusza przy sprzedaży nieruchomości
- Data dodania: 02.01.2023
- Tagi: Akt notarialny, Notariusz, Zakup mieszkania
Sprzedaż nieruchomości wiąże się z kilkoma formalnościami. Część z nich wymaga zaangażowania notariusza, który sporządzi akt notarialny. Sprawdź, dlaczego potrzebujesz tego dokumentu i ile będzie cię on kosztował.
Poza tym notariusz weryfikuje, czy dane i informacje osób zaangażowanych w transakcję kupna-sprzedaży nieruchomości są poprawne oraz zgodne z wolą wszystkich stron.
Koszty notarialne najczęściej ponosi kupujący nieruchomość, choć obie strony mogą porozumieć się inaczej.
Jeśli natomiast zamierzasz kupić nieruchomość, zabierz ze sobą do notariusza zaświadczenie z banku o udzielonym kredycie, jeśli taki zaciągnąłeś.
Co ważne, najlepiej dostarczyć te dokumenty do kancelarii notarialnej wcześniej, aby notariusz miał czas na przygotowanie treści aktu notarialnego.
Dodajmy jeszcze, że na wizytę u notariusza każda ze stron powinna zabrać ze sobą dowód osobisty.
Przygotuj się na spotkanie z notariuszem. Dzięki temu zyskasz pewność, że transakcja sprzedaży będzie prawidłowa, ważna, oraz że żadna ze stron nie zostanie w jej wyniku poszkodowana.
Zadzwoń do nas i zobacz, co możemy dla Ciebie zrobić!
Tel: +48 666 472 555
Email: [email protected]
Obraz autorstwa vectorjuice na Freepik
Sprzedaż nieruchomości a akt notarialny
Akt notarialny to dokument urzędowy, który stanowi potwierdzenie, że dana czynność prawna została przeprowadzona zgodnie z przepisami prawa i wolą wszystkich stron w nią zaangażowanych. Przykładem takiego dokumentu jest właśnie umowa sprzedaży nieruchomości. Jeśli zawarcie takiej transakcji nie zostanie potwierdzone aktem notarialnym, to będzie ona uznana za nieważną. Dlatego też w każdą sprzedaż nieruchomości zaangażowany jest notariusz, który sporządza akt notarialny, potwierdzający ważność tej transakcji.Jaką funkcję pełni notariusz przy sprzedaży nieruchomości?
Notariusz to zarazem prawnik, jak i osoba zaufania publicznego, która ma uprawnienia do sporządzania aktów notarialnych i dokonywania innych czynności notarialnych. W przypadku transakcji kupna-sprzedaży nieruchomości jest on gwarantem ważności takiej umowy. Poza tym notariusz, który zajmuje się sprawą sprzedaży nieruchomości, powinien:- sprawdzić daną nieruchomość pod kątem m.in. zadłużenia, prawa własności, wartości,
- poinformować wszystkie strony o ich prawach i obowiązkach oraz o skutkach wynikających z danej transakcji,
- zadbać w równym stopniu o interes kupującego oraz sprzedającego nieruchomość,
- złożyć wniosek do Sądu Rejonowego o dokonanie wpisu danych osobowych nowego właściciela do księgi wieczystej (Przeczytaj więcej o czytaniu ksiąg wieczystych).
Poza tym notariusz weryfikuje, czy dane i informacje osób zaangażowanych w transakcję kupna-sprzedaży nieruchomości są poprawne oraz zgodne z wolą wszystkich stron.
Ile kosztuje sporządzenie aktu notarialnego przez notariusza (i kto za to płaci)?
Sporządzenie aktu notarialnego wiąże się opłatą w postaci taksy notarialnej, czyli wynagrodzenia notariusza. Jest ona odgórnie ustalona, a jej maksymalna wartość zależy od wysokości transakcji. W praktyce wygląda to następująco:- opłata 1 010 zł + 0,4% od nadwyżki powyżej 60 000 zł – za nieruchomość o wartości 60 000 – 1 000 000 zł,
- opłata 4 770 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł – za nieruchomość o wartości powyżej 1 000 000 zł do 2 000 000 zł,
- opłata 6 770 zł + 0,25% od nadwyżki powyżej 2 000 000 zł, nie więcej jednak niż 10 000 zł — za nieruchomość o wartości powyżej 2 000 000 zł,
- opłata 6 770 zł + 0,25% od nadwyżki powyżej 2 000 000 zł, nie więcej niż 7 500 zł, jeśli transakcja dotyczy osób zaliczanych do I grupy podatkowej – za nieruchomość o wartości powyżej 2 000 000 zł.
Poza tym transakcja kupna-sprzedaży nieruchomości wiąże się z takimi opłatami jak:
- podatek od czynności cywilnoprawnych – 2% wartości nieruchomości;
- opłata sądowa za założenie księgi wieczystej nieruchomości – 150 zł;
- opłata sądowa za wpis w księdze wieczystej nieruchomości prawa własności – 200 zł;
- opłata sądowa za wpis hipoteki zwykłej do księgi wieczystej nieruchomości – 200 zł;
- odpis aktu notarialnego – 6 zł za stronę + 23% VAT.
Koszty notarialne najczęściej ponosi kupujący nieruchomość, choć obie strony mogą porozumieć się inaczej.
Jakie dokumenty należy przygotować przed wizytą u notariusza?
Zanim udasz się notariusza, aby sporządzić akt notarialny kupna-sprzedaży mieszkania lub domu, musisz przygotować szereg dokumentów. Jako sprzedający nieruchomość będziesz potrzebował:- wypisu z księgi wieczystej dotyczący sprzedawanej nieruchomości,
- poprzedniego aktu notarialnego związanego z zakupem sprzedawanej nieruchomości,
- zaświadczenia z urzędu miasta lub gminy o braku zameldowania pod wybranym adresem,
- zaświadczenie z administracji o braku zalegania z opłatami za daną nieruchomość.
Jeśli natomiast zamierzasz kupić nieruchomość, zabierz ze sobą do notariusza zaświadczenie z banku o udzielonym kredycie, jeśli taki zaciągnąłeś.
Co ważne, najlepiej dostarczyć te dokumenty do kancelarii notarialnej wcześniej, aby notariusz miał czas na przygotowanie treści aktu notarialnego.
Dodajmy jeszcze, że na wizytę u notariusza każda ze stron powinna zabrać ze sobą dowód osobisty.
Przygotuj się na spotkanie z notariuszem. Dzięki temu zyskasz pewność, że transakcja sprzedaży będzie prawidłowa, ważna, oraz że żadna ze stron nie zostanie w jej wyniku poszkodowana.
Chcesz sprzedać lub kupić nieruchomość?
Zadzwoń do nas i zobacz, co możemy dla Ciebie zrobić! Tel: +48 666 472 555
Email: [email protected]
Obraz autorstwa vectorjuice na Freepik