Dokumenty niezbędne przy sprzedaży domu

  • Data dodania: 19.12.2022
  • Tagi: Sprzedaż domu, Dom Lublin
Blog

Dokumenty niezbędne przy sprzedaży domu – do czego służą i skąd je wziąć

Sprzedaż domu wydaje się całkiem prostą sprawą, zwłaszcza jeśli korzystasz z usług doświadczonej agencji nieruchomości. Biurokratyczne schody zaczynają się, gdy transakcja faktycznie ma dojść do skutku, a ty musisz przygotować odpowiednią dokumentację. O jakie dokumenty chodzi i gdzie je uzyskasz? Sprawdź listę dokumentów niezbędnych do sprzedaży domu.

Jakie dokumenty są niezbędne do sprzedaży domu?

Żeby sprzedaż domu była w pełni legalna, musisz przygotować określone dokumenty. Są to m.in.:

  • numer księgi wieczystej,
  • podstawa nabycia nieruchomości,
  • pozwolenie na użytkowanie,
  • zaświadczenie z planu zagospodarowania przestrzennego,
  • zaświadczenie o braku osób zameldowanych pod wybranym adresem,
  • wydruk CEIDG o wyrejestrowaniu firmy z danego adresu,
  • wypis z rejestru gruntów.

Księga wieczysta

Księga wieczysta to jeden z najważniejszych dokumentów, niezbędnych do sprzedaży domu. Zawiera informacje na temat nieruchomości, w tym dane o wszelkich obciążeniach, ograniczeniach prawnych oraz hipotece. Numer księgi wieczystej uzyskasz w wydziale geodezji lub odpowiednim wydziale ksiąg wieczystych w urzędzie miasta, lub urzędzie gminy, w której położona jest dana nieruchomość. A jeśli chcesz, aby dokument ten nie miał przed tobą tajemnic, sprawdź tutaj, jak czytać księgi wieczyste.

Podstawa nabycia nieruchomości

Podstawa nabycia nieruchomości to potwierdzenie, że dany dom kupiłeś lub uzyskałeś w pełni legalnie. A jaką formę ma ten dokument? To już zależy od tego, w jakich okolicznościach zostałeś właścicielem danego domu. W praktyce tym dokumentem jest najczęściej:

  • akt notarialny zakupu,
  • poświadczenie prawa do dziedziczenia nieruchomości,
  • poświadczenie darowizny wybranego domu.

Taki dokument powinien być w twoim posiadaniu. Jeśli jednak nie potrafisz go znaleźć, udaj się do kancelarii notarialnej, w której dokument został sporządzony.

Poza tym wraz z podstawą nabycia nieruchomości przygotuj także dokument z urzędu skarbowego, który potwierdza rozliczenie z tytułu podatku od nieruchomości lub darowizn.

Pozwolenie na użytkowanie domu

Pozwolenie na użytkowanie to dokument potwierdzający, że w pełni rozliczyłeś się z kontrahentami i żadne dodatkowe środki nie są potrzebne do dokończenia budowy domu. Teoretycznie powinieneś mieć takie pozwolenie w swoich dokumentach. Jeśli nie możesz go znaleźć, zgłoś się do inspektoratu nadzoru budowlanego.

Zaświadczenie z planu zagospodarowania przestrzennego

Zaświadczenie z planu zagospodarowania przestrzennego oraz informację, czy dana nieruchomość leży na terenie rewitalizacji, otrzymasz w wydziale lub referacie, zajmującym się planowaniem przestrzennym, działającym przy urzędzie miasta lub gminy.
Zaświadczenie o braku osób zameldowanych pod wybranym adresem
Przed sprzedażą domu musisz wymeldować z niego wszystkie osoby, które były w nim zameldowane. Następnie udaj się do wydziału lub referatu meldunkowego w urzędzie miasta, lub urzędzie gminy po stosowne zaświadczenie.

Wydruk CEIDG o wyrejestrowaniu firmy z danego adresu

Jeśli sprzedajesz dom, w którym masz zarejestrowaną działalność gospodarczą, najpierw musisz ją wyrejestrować. Na tej podstawie możesz pobrać z CEIDG stosowny dokument, który to potwierdzi. Natomiast, jeśli sprzedajesz dom, w którym w dalszym ciągu zarejestrowana jest twoja firma, będziesz potrzebował zaświadczenia z urzędu skarbowego i ZUS-u o braku zaległości.

Wypis z rejestru gruntów i mapa ewidencyjna

Wypis z gruntów zawiera informacje o budynkach położonych na danej działce, a mapa ewidencji o dostępie działki do drogi publicznej. Po oba dokumenty udaj się do wydziału geodezji w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta.

Jak widzisz, do sprzedaży domu będziesz potrzebował wielu różnorodnych dokumentów. Jeśli masz jakieś wątpliwości, skontaktuj się ze swoim agentem nieruchomości. Dzięki temu upewnisz się, że przygotowałeś wszystko, co jest niezbędne do legalnego przeprowadzenia transakcji sprzedaży nieruchomości.
 

Chcesz sprzedać lub kupić nieruchomość?

Zadzwoń do nas i zobacz, co możemy dla Ciebie zrobić!

Tel: +48 666 472 555
Email: [email protected]


Obraz autorstwa vectorjuice na Freepik

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.